Ik ben op Instagram heel veel aan het volgen dat direct met kunst te maken heeft. Er gaat een enorme kunstwereld open die je op bv Facebook lang niet zo gemakkelijk bijeen vindt. En ik betrap me er op dat door de massa kunst die ik langs zie komen ik er steeds sneller doorheen scroll en in de verste verte niet meer de 7-8 seconden per werk haal die de museumbezoeker gemiddeld bij een werk blijft stilstaan. Die 7-8 seconden zijn al belachelijk kort als je iets echt op je wilt laten inwerken. Wat nu resteert op internet is een gemiddelde één of hooguit twee seconden waarin je hersens besluiten of je iets 'mooi' vindt of niet, of iets je 'aanspreekt' of niet. Voor serieuze kunstbeschouwing een totale onmogelijkheid volgens mij. Want ook iets dat jou niet direct aanspreekt kan toch meer dan het beschouwen waard zijn. Een boodschap bevatten bv die je pas na 10 seconden of 2 minuten kunt ontdekken. Waar je hoe dan ook echt even over moet nadenken. Nog afgezien van het feit dat je op internet kunst gereduceerd ziet tot postzegelformaat. Een werk van 2x3 meter maakt in levende lijve per definitie al een heel andere indruk dan iets van 30x40 cm. Op internet wordt het allemaal geuniformeerd, of je het nu beeldvullend op je monitor zet of niet. Terwijl ik kunst volg om wereldwijd nieuwe dingen te ontdekken die je in de musea in het land echt niet zo bijeen vindt, word ik tegelijkertijd steeds oppervlakkiger. Natuurlijk pik je er wel de dingen uit die je wél meteen aanspreken, en ga je wat dieper wroeten, Maar toch klopt er echt iets niet in deze wijze van kunst beschouwen.... Kunst kopen uitsluitend via internet? Ik kan me er weinig bij voorstellen eigenlijk. Ik wil iets toch graag eerst in het echt zien, ruiken, voelen, proeven.....

Reageer op dit bericht